今季最終戦「モスト6時間」
ボルドール24時間優勝を喜ぶヨシムラSERTモチュール。(左から)ギントーリ、ダミアン・ソルニエ・チームマネジャー、加藤チームディレクター、シメオン、ブラック
ボルドール24時間優勝を喜ぶヨシムラSERTモチュール。(左から)ギントーリ、ダミアン・ソルニエ・チームマネジャー、加藤チームディレクター、シメオン、ブラック
 2輪の世界耐久選手権(EWC)第3戦「ボルドール24時間」(9月18〜19日、フランス・ポールリカールサーキット)で、スズキGSX─R1000Rを駆る「Yoshimura SERT Motul」(以下、ヨシムラSERT Motul)が2位に19周差をつけ、704周の最多周回数記録を更新する圧勝を飾った。開幕戦のルマン24時間も勝っており、2大24時間レースを制する快挙達成。ポイントリーダーに返り咲き、最終戦「モスト6時間」(9日決勝、チェコ・モストサーキット)でEWC連覇を決める。

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 ボルドール24時間は今年で84回目。2輪のルマン24時間(44回)の倍近い歴史を誇る伝統の耐久レース。近年は南フランスのポールリカールサーキットで開催されている。青い空と強い日差しに、ミストラルと呼ばれる強い北風が名物で、その名もミストラルストレートは1・8キロもあり、ライダー、マシン、タイヤにとって過酷なコースとして知られている。

 今季は開幕戦ルマン24時間耐久で勝利したヨシムラSERT Motulはランキングトップで第2戦エストリル12時間に臨んだが、2度の転倒から17位に終わり、ランキング4位に後退していた。

 今季は全4戦の短期決戦だけに、ボルドール24時間は負けられない戦い。事前テストの準備段階から耐久性に関しての緻密な対策が用意され、加藤陽平チームディレクター(TD)は「良いシャシーとエンジンのセッティングを検証し、タイヤテストも行い、2日間行われたテストで、手応えを得ることができた」と自信を深めていた。

 その言葉通り、本戦の予選ではポールポジションを獲得。決勝はドライでスタートが切られ、グレッグ・ブラック(33)=フランス=はホールショットを奪いレースをリードする。ここにTSRホンダフランス、SRCカワサキフランス、YARTヤマハらEWCを代表するトップチームが追随して熾烈(しれつ)なトップ争いを繰り広げた。

 「24時間の戦いは長いので、無理にトップで居ることはない、リスクを冒す必要はない─とライダーたちと意識共有していたので、彼らは無理することなく抑えて走っていた」と加藤TD。

 暫定ランキングトップのSRCカワサキがエンジンバルブの破損によって序盤にリタイアした。その数時間後には、BMWモトラッドとTSRホンダフランスがエンジントラブルのため、さらにERCドゥカティは転倒と、ライバルたちが次々に姿を消していった。一方でヨシムラSERT Motulのブラック、ザビエル・シメオン(32)=ベルギー、シルバン・ギントーリ(39)=フランス=の3人は、安定したペースで周回をこなした。

 だが、長丁場だけに無傷は免れず、夜半から降りだした雨の中で12回目のスティントを開始したアウトラップでシメオンが転倒。ピットに戻って迅速な修復が施され、すぐにコースに復帰した。首位はYARTヤマハに奪われたが、そのYARTヤマハもエンジンの故障で白煙を吐いてストップ。これで首位に返り咲いた。加藤TDは「転倒のダメージでトラブルも出て、チェッカーまではハラハラ、ドキドキだった」と不安だったことを打ち明けたが、マシンの状況を確認しながら確実にライダーたちをコースに送り出し続けた。そして優勝のチェッカーを潜り抜けた時、2位のモトAIN(ヤマハ)になんと19周もの大差をつけていた。今季初めて観客を入れて開催した24時間レース。観客の熱狂的な拍手を受けてのゴールとなった。

 「ボルドール24時間耐久は、長い歴史を持つ大会であり、特別なレースであることをフランス人スタッフの喜びようで感じた。そして、ルマン24時間耐久では無観客だったので、ここではファンの喜びを肌で感じることができたこともうれしかった。何よりもスズキワークスとしてEWC参戦を開始し、全戦全勝を目標として挑んだ。でも前戦は勝つことができず、ここは絶対に負けられないと重圧を感じていたので、その勝利の解放感は大きかった」と加藤TDは喜びに浸った。

 ヨシムラSERT Motulは24時間レースをPPから勝ったことで65ポイントの大量得点を獲得し、合計141ポイントとして再びポイントリーダーに返り咲いた。残るは最終戦モスト6時間。舞台となるモストサーキット(正式名称オートドローム・モスト)は、チェコの首都プラハの北東70キロに位置する1周4・212キロのテクニカルコース。ポイント的には有利だが、EWC初開催のモストでは何が起こるか分からない。タイトルに王手をかけた加藤TDは「気を引き締めてチャンピオンを取りにいく」と再び背筋を伸ばした。

ヨシムラとスズキの歩み

24時間を走り切ったGSX−R1000Rに感謝
24時間を走り切ったGSX−R1000Rに感謝
 ヨシムラSERT Motulは今年発足したスーパーチーム。スズキはロードレース世界選手権(WGP)と並行してEWCに参戦。過去には19回の年間チャンピオンを獲得している。特に1980年からは「スズキ・エンデュランス・レーシング・チーム(SERT)」とともに歩み、83年に初めてタイトルを取って以来、これまで16回のチャンピオンに輝いた。

 一方、ヨシムラジャパン(以下ヨシムラ)は1954年の創業以来、レース用4ストロークエンジンのチューニングで知られる。71年からアメリカの2輪レースに参戦し、日本国内では78年の第1回鈴鹿8耐で優勝。プライベーターが巨大なメーカーに打ち勝つ“ジャイアントキリング”で一躍名を上げた。76年にスズキ初の大型4ストローク車(GS750)のレース車両開発に協力して以来、現在に至るまでスズキとともに鈴鹿8耐を中心にレース活動を続けてきた。

GSX−R1000Rの開発

ベテランのギントーリはチームの要。着実にリードを広げた
ベテランのギントーリはチームの要。着実にリードを広げた
 スズキは2019─20年シーズンに、ヨシムラ、SERTとともにGSX─R1000Rの開発を進め、EWCチャンピオンを奪還。今季はファクトリーチームとして更なる強化を図って、チーム運営をヨシムラに委託して「ヨシムラSERT Motul」を結成し、連覇を目指している。

※以下、英訳した文章を記載します

スターターを務めたブラック。夜間走行でも安定した走りを披露した
スターターを務めたブラック。夜間走行でも安定した走りを披露した
FIM World Endurance Championship (EWC), R3 “BOL D’OR 24−hour” (18−19th September) at Paul Ricard Circuit in France, “Yoshimura SERT Motul” aboard the Suzuki GSX−R1000R got overwhelming victory with 19 laps ahead from the 2nd team. And broke the previous record for the most laps with 704 laps. They won the race R1 Le Mans−24h too, so they made great achievement on two famous 24 hours races. This allowed Yoshimura to take the championship lead, with one round remaining at “Most 6 hours” on 9th October at Most Circuit in Czech, so now they are focusing to get for successive EWC title in a row.

This year is the 84th edition of the “BOL D’OR 24−hour”. It is the traditional endurance race event which has quite long history as nearly double time of the FIM “Le Mans 24h” that was the 44th this year. In recent years, Paul Ricard in Southern France is the circuit for the BOL D’OR, where blue sky, strong sunshine and north wind called “Mistral wind” are quite famous in that area. The long 1.8km “Mistral straight” in the track named after that wind is well known as a tough course since giving hard time to Riders, Machines and Tires.

Yoshimura SERT Motul won the Round 1 “Le Mans 24h”, they came for fight on Round 2 “Estoril 12h”. After two unfortunate accidents during the race, they recovered and tried catch up and as a result they finished 17th in the classification but dropped to 4th from 1st in the EWC standings.

This season, EWC are scheduled with only 4 races in short term. It was a battle that should not be defeated on BOL D’OR 24−h. The team had already put in a large amount of work with precise measures for durability in the Pre Bol Test, “We validated Chassis and engine for finding optimum settings, did tyres test too. We’ve worked very hard during these two testing days to achieve these positive results.” Yohei Kato− Team Director (TD) had gained confidence.

As like his words, they got pole position in the qualifying session. Race started in dry condition, GREGG BLACK (33 years old) =France=took the hole shot and lead the race. The battle for the top spot was fierce, with leading teams of EWC such as TSR Honda France, SRC Kawasaki, YART Yamaha following in their wake.
”24 hours are long fight, no need to be always at top, don’t have to take risks−−−−they kept riding own easy pace not pushing too hard with this thought shared. “

In the early laps, SRC Kawasaki who had been the top ranked in the yearly standings came to retire because of engine valve broke. A few hours later, BMD Motorrad and TSR Honda France disappeared due to engine trouble, ERC Ducati crashed, and one after another great rival teams did not cross the finish line. On the other hand, 3riders of BLACK, XAVIER SIMEON (32 years old) =Belgium, SYLVAIN GUINTOLI (39years old) of Yoshimura SERT Motul, they were riding their laps at a steady pace.

However, it was not like there would be nothing happen at all because long hours. The rain started in the middle of the night SIMEON fell in the out lap on 12th stint. Back in the pits, the technical staff carried out a fast repair and went back on the track quickly. By then, YART Yamaha was in lead though, afterwards YART Yamaha had a problem and stopped with white smoke by engine failure, so Yoshimura SERT Motul were back in the lead again. “I have been so nervous and throbbing till the end.” Kato TD spoke his mind of anxiety, but he sent riders from the pit to the track surely while watching the repair progress. Yoshimura SERT Motul passed through the winning checker flag, they made big gap of 19 laps ahead of Moto AIN (YAMAHA). For the first time this season, the 24−hour race was held with spectators here. The goal was met with enthusiastic applause from the crowd.

“BOL D’OR 24−hour has long history, I came to realize this race was something very special as I saw French staff really overjoyed. We’ve had no spectators at Le Mans 24H, so here I’m also happy to feel the joy of the fans firsthand. Especially we had a goal to challenge that was winning all of races as Suzuki Works team on EWC. Unfortunately, we could not make it at previous race, that’s why we were under a lot of pressure not to lose here, so this win was a great relief and felt sense of freedom from that.” Kato TD was overcome with happiness and took it all in.
雨のなか走行するシメオン(右)。一度転倒したが、すぐに復帰した
雨のなか走行するシメオン(右)。一度転倒したが、すぐに復帰した
Yoshimura SERT Motul got victory and big score on 24−h race by taking pole position and this allowed the team back to take the championship lead again with a total of 141 points, with one round remaining at 6 hours of Most. Where it takes place is Most circuit (formal name/ Autodrom Most), it is located the north−east 70km from the Czech capital Prague, one lap of this technical course is 4.212km. The points−wise, they are in the advantageous position, but anything can happen in Most hosting EWC for the first time. Kato TD on the verge of the title says, “We’ll keep our head up and go for championships.”, he straightened up again.

Yoshimura SERT Motul currently has 141 points on top, 2nd is the Private Team VRD IGOL EXPERIENCES(Yamaha) with 105 points, differences are 36 points. Points are gained 1.5 times higher in the final round. Even if VRD gets 50 points in total by getting pole position(5points) plus winning the race(45points), Yoshimura SERT Motul is still in an advantageous position to be champion two years in a row unless they won’t finish lower than 11th.

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Yoshimura SERT Motul is a super team launched this year. Suzuki has participated also EWC in addition to WGP, has won 19 championships in the past. Since 1980 Suzuki has raced with “Suzuki Endurance racing team (SERT)”, has won 16 championships so far since winning the title for the first time in 1983.

On the other hands, Yoshimura Japan (hereafter Yoshimura) is well known as an engine power tuner for four−stroke engines for racing since founded in 1954, competing in motorcycle races in the US from 1971, and in Japan they are the first winner of the 1st Suzuka 8−Hours Endurance Race in 1978. They became famous overnight and was named “Giant Killing” that it means Privateers defeat huge manufactures. Yoshimura first cooperated with Suzuki in 1976, developing Suzuki’s first big bike the four−stroke GS750 into a racing machine. Together, the two companies have competed with Suzuka 8−Hours centered in many racing events, right up to the present time.

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Suzuki further developed the GSX−R1000R machine together with SERT and Yoshimura in the 2019−2020 and regained the EWC title. For the 2021 season Suzuki aims to further strengthen its structure as factory team by entrusting the team operation to Yoshimura, so “Yoshimura SERT Motul” was established and they are aiming to win the championship in a row.
雨のウエット路面は危険がいっぱいだ
雨のウエット路面は危険がいっぱいだ