参戦初年度から規格外の強さ発揮
Photo credit : Yoshimura SERT Motul
Photo credit : Yoshimura SERT Motul
 昨年、「FIM世界耐久選手権(EWC)」をデビューイヤーで制した「ヨシムラSERTモチュール」が連覇に挑む。最強軍団「スズキ・エンデュランス・レーシング・チーム(SERT)」とタッグを組んだとはいえ、EWCは2輪耐久レースの最高峰。ルーキーチームのヨシムラがいきなり勝てるほど甘くはないと思われた。だがヨシムラSERTモチュールはその常識を覆す強さを見せ、2つの24時間レースを勝って頂点に。さらに厳しさを増す今年の戦いに向け、同チームを率いる加藤陽平チームディレクター(TD)の意気込みは──。

◆24時間レースに絶対の自信

 ヨシムラジャパンは1978年の鈴鹿8時間耐久ロードレース(鈴鹿8耐)の第1回大会で優勝した。巨大メーカーのホンダに町工場が戦いを挑んで勝利したドラマは今も語り継がれ、鈴鹿8耐人気のルーツになっている。その創業者“ポップ吉村”こと吉村秀雄氏を祖父に持ち、ヨシムラをけん引してきた吉村不二雄氏からレース活動を引き継いだのが加藤陽平氏だ。3代目の彼はチームディレクター(TD)として世界を目指した。
(左から)ブラック、シメオン、ギントーリ
(左から)ブラック、シメオン、ギントーリ
◆ルマン24時間でV

 耐久の世界では長い歴史を持つ強豪チーム「SERT」とタッグを組んで昨年、EWCに初挑戦した。ライダーはグレッグ・ブラック(33)、シルバン・ギントーリ(39)=ともにフランス=に、ザビエル・シメオン(32)=ベルギー=と第4ライダーの渡辺一樹(31)。この体制が発表された当初、ルーキーチームの快進撃を予想した人は多くはなかった。それほどEWCは過酷で予測がつかない厳しさがある。

 しかし、ヨシムラSERTモチュールは開幕戦のルマン24時間をいきなり制した。それも「完璧な勝利」(加藤TD談)で。

 「新チームの立ち上げから、コロナウイルス感染拡大の影響によるレーススケジュールの変更などいろいろあったので、開幕戦のスターティンググリッドについた時には感慨深いものがありました。また、そのルマン24時間を勝てたことで、チームのみんな、日本のみんなに想像以上に喜んでもらえたことが印象に残っている」と新指揮官は振り返る。

 第2戦のエストリル12時間は17位だったが、第3戦ボルドール24時間で再び強さが復活。ライバルが次々と脱落する中で、最後まで崩れずに戦いを制した。そして最終戦モスト6時間を3位でフィニッシュして世界タイトルを獲得した。
加藤陽平
加藤陽平
◆昨年以上の混戦に

 チームはオフにモナコで行われたFIM表彰式に招待されて祝福を受けた。ヨシムラジャパンの吉村不二雄社長は、2輪レースの普及や発展に貢献した人物や企業に贈られる「The FIM Gold Medal Nicolas Rodin del Valle」を受賞した。かたわらで見守った加藤TDは「世界チャンピオンとして、スズキファクトリーチームとして、その名に恥じないように自分たち自身をレベルアップさせながら臨みたい」と決意を新たにした。

 今季のEWCは、コロナの影響でまだスケジュールが決定せず、第5戦の日程・開催地が未定だが、開幕戦はルマン24時間で4月16〜17日に行われる。日本の4メーカー、ホンダ、ヤマハ、スズキ、カワサキに加え、ドゥカティ、BMWのオフィシャルチームが参戦し、より強力なライダーを起用して「打倒ヨシムラSERTモチュール」をもくろみ、昨年に増して熾烈(しれつ)な戦いが予想されている。

 さらにスパフランコシャン24時間開催も正式にリリースされ、ルマン、ボルドール、スパと24時間の戦いが3つに増えた。加藤TDは「スパは、誰もが知っている(急坂の)オールージュやケメルストレートがあり、マシンに対して非常に要求度の高いサーキット。天候も不安定だと聞いているので、耐久レースに持ってこいの戦いになるだろうと楽しみでもある。ここでも勝ち、昨年の24時間レースに2勝できたことがまぐれではないとはっきり言いたい。われわれのマシン開発、チーム構成等、全ては24時間レースをターゲットに準備しているので、自信を持って3つの24時間レースに臨みたい」と意気込んでいる。

 そして、3つの過酷な24時間に加えて開催されるのが鈴鹿8耐だ。「2年連続で鈴鹿8耐が開催されておらず、ヨシムラとしては非常に寂しい思いをした。今年開催がかなうのなら、スズキとヨシムラの母国である日本で、ファンの皆さんとともに戦い抜きたい」

 連覇の歓喜を味わうために、どんな苦しみも克服してみせる。加藤TDが再び世界に立ち向かう。


 ▼加藤陽平(かとう・ようへい)
1975(昭和50)年11月19日生まれ、46歳。神奈川県出身。祖父は伝説のエンジンチューナー“ポップ吉村”こと吉村秀雄氏。その息子の吉村不二雄ヨシムラジャパン社長が叔父にあたり、秀雄氏の次女の由美子さんが母、元ライダーの加藤昇平氏が父というレース一家。2002年ヨシムラ入社、07年から監督を務める。同年の鈴鹿8耐では、加賀山就臣&秋吉耕佑組で優勝。09年にも酒井大作/徳留和樹/青木宣篤組で優勝。10年からスーパーバイク世界選手権(WSB)参戦。13年、全日本復帰。21年からチームディレクター(TD)として本格的にEWCに参戦してタイトル獲得。

◆第5戦はマンダリカ(インドネシア)で調整中

 ルマンとボルドールは昨年も開催されたが、第3戦鈴鹿8耐は過去2年は中止になっており、今年開催されれば3年ぶりになる。新型コロナウイルスの不安が残るなか、通常の7月下旬から8月の初めに移行した。

 スパ24時間の開催地のスパフランコルシャンはFIMとベルギーモーターサイクリスト連盟(FMB)の要請で、コースを大幅改修中。国際自動車連盟(FIA)の承認も得て、ランオフエリアの拡大、セーフティーバリアーの位置変更などが行われる模様だ。

 未定の第5戦は、22年にモトGPが初開催されたインドネシアのマンダリカ・インターナショナル・ストリート・サーキットと交渉中と言われている。
“Yoshimura SERT Motul” which won the FIM EWC in their debut year, they challenge for consecutive victory this year. Last year they teamed up with the strongest “Suzuki Endurance Racing Team (SERT)”. Even though they were united it was thought that this rookie team would not go that easy to win too soon because EWC was the highest competition of endurance race.

However, Yoshimura showed the strength to defy such common thought and became TOP team by winning the 2 victories of 24 hours race. For coming tougher battle this year, we listen to Yoshimura SERT Motul director’s enthusiasm.

Yoshimura Japan won the 1st Suzuka 8 hours endurance race in 1978. The drama of the battles that small factory won against giant manufacture HONDA is still being passed down to today, this is the source of the popularity of Suzuka 8 hours.


The founder Hideo Yoshimura as known as “Pop Yoshimura” is Yohei’s grandfather. Yohei took over racing division from Fujio who was leading Yoshimura Japan. And Yohei as a team director (TD) started to aim to make it on world series as a third generation.

Last year Yoshimura teamed‐up to challenge EWC for the first time with the powerhouse “SERT” that has been around for a long time in the endurance racing world. Riders were Gregg Black (33 years old), and Sylvain Guintoli (39years old) are both from France, Xavier Simeon (32 years old) from Belgium and Kazuki Watanabe (31 years old) as 4th rider.
When team members were announced at first, there was not many people expected this rookie team to make such powerful attacks and amazing start as EWC is so unpredictable and harsh race.


However, Yoshimura SERT Motul instantly won the opening round at Le Mans 24H. “It was also Perfect Victory” Kato TD says. “I was deeply moved when the team finally stood on the starting grid at 1st race as we had been through some difficulties such as setting up new team, schedule revision due to Covid pandemic and so on. Besides, I remember that the victory made the team and people in Japan happier than I had imagined.” the new director looked back.


They finished in 17th place at R2 “Estoril 12H” though, at R3 BOL D’OR 24H their strength was back again. One after another great rival teams retired and did not cross the finish line, but Yoshimura SERT Motul kept riding constantly to the end and won the race. Last round was Most 6H, they finished in 6th and got the world title.
They were invited to the FIM award ceremony and congratulated in Monaco during the off‐season. Fujio Yoshimura received an award “The FIM Gold Medal Niclolas Rodin Del Valle” given to people and companies that contributed to promotion and development of the 2 wheels racing. KatoTD watched over by his side, “We want to move with raising the level of ourselves so as not to be ashamed of the name as world champion and as Suzuki factory team.”, he is determined.

The calendar of ETC has not been confirmed all races yet due to Covid influence, so the date and place of R5 is still blank but opening round has been decided with Le Mans 24H on April 16th. Japanese 4 makers such as Honda, Yamaha, Suzuki and Kawasaki, and regular team such as Ducati and BMW, they will come with stronger riders and fight in the spirit of “Beat Yoshimura SERT Motul down”.
The competition is expected to be even fiercer than last year.



Spa‐Francorchamps 24H was announced to be held, therefore the number of 24H race has increased to 3 in total at Le Mans, BOL D’OR and Spa.
Kato TD says “Kemmel Straight and Eau Rouge are very famous as Steep hills that everyone knows. Spa is the circuit where we must cope with very high demands regarding machine settings. I’ve heard that the weather is unstable, so Spa is great place for EWC, anything could happen during 24hours so I’m looking forward to racing there. I want to win at Spa and make it clear that it was no fluke that we had 2 wins at 24H last time. Now we are focusing to prepare machine development and team structure etc. for long 24hours. Therefore, we will be ready and go for all three 24‐hour races with much confidence.”

Addition to those 3 tough 24 hours races, there is one more Suzuka 8 hours.“It wasn’t held for two years in a row, and we Yoshimura were disappointed. If this event will be held in this year, we would like to fight it through with our fans in Japan which is home country for Suzuki and Yoshimura.”


He will overcome any suffering in order to enjoy the happiness of consecutive victories. Kato TD is ready to go and face to World series again.


Yohei Kato. Birth/ November 19th in 1975 (Showa 50). 46 years old. Born in Kanagawa. Hideo Yoshimura, Yohei’s grandfather is the legend engine tuner as known as “Pop Yoshimura”. Fujio, Hideo’s son, is the president of Yoshimura Japan, so is Yohei’s uncle. Hideo’s second daughter is Yohei’s mother. Her husband is Shohei Kato, who is former professional rider. Indeed, Yohei is from a true racing family. Yohei joined Yoshimura Japan in 2002 and He was assigned to be the director of Yoshimura team in 2007. In the same year, Yoshimura won the Suzuka 8 hours race with Yukio Kagayama and Kosuke Akiyoshi. They also won with Daisaku Sakai, Kazuki Tokudome and Nobuatsu Aoki in 2009.
From 2010, started to race on World Super Bike (WSB). In 2013, returned to All Japan championship. In 2021, started full‐scale participation on EWC and won the title.